Chorvátsko,  EURÓPA,  Túlačky svetom

OSTROV CRES & OSTROV LOŠINJ

ČO VIDIEŤ NA OSTROVE CRES?

Možno si veľa z vás myslelo, že najväčším ostrovom Chorvátska je ostrov Krk. Nie je to celkom tak. Ostrov Cres je o máličko väčší. Merania zistili, že rozdiel v rozlohe týchto ostrovov je len 0,5 m2 v prospech ostrova Cres. V minulosti tvoril Cres jeden ostrov s ostrovom Lošinj a nazýval sa Apsyrtides. To bol bezpochyby najväčší ostrov Jadranu, avšak pri meste Osor bol vybudovaný úzky prieplav a dnes sú oba spojené otočným mostom. Tento most každé ráno a večer púšťa preplávajúce lode. Tvar ostrova Cres je nepravidelný a podlhovastý, jeho maximálna dĺžka je 66 km a šírka od 2 do 13 km. Dlhší chorvátsky ostrov je už len Hvar.

Najvyšším vrcholom hornatého ostrova je Gorice (648 m n.m.) na jeho severnom konci. Od pevniny odvrátená a pred bórou chránená západná strana  je úrodnejšia a zalesnená, žije tu aj väčšina obyvateľov ostrova.

Cres nemá žiadne povrchové vodné toky, ale spoločne so susedným ostrovom Lošinj ho zásobuje pitnou vodou prírodný fenomén, rozľahlé Vranské jazero (Vranské jazero) ležiace v jeho strede. Toto prísne chránené sladkovodné jazero o rozlohe 5,8 km2 (turistická cesta k nemu nevedie) je pozoruhodným prírodným úkazom s veľmi čistou vodou a výskytom sladkovodných rýb.

Cesta trajektom z Krku na Cres trvá asi pol hodiny a vyšla nás na  24€ (1x auto do 3,5t + 2x osoba). V prípade silného vetra tzv. bóry trajekty nejazdia. My sme z Krku  vyrazili skoro ráno, aby sme stihli trajekt o 7:15 hod.

1. Mesto CRES

Na Cres sme dorazili niečo pred ôsmou. Keďže začalo pršať a ja som pociťovala silný deficit kofeínu, rozhodli sme si dať prvú zastávku na ostrove v meste s rovnomenným názvom Cres. Cres je administratívnym strediskom ostrova. Spolu s obcou Martinšćica predstavujú jediné letoviská s možnosťou ubytovania v hoteli, ostatné miesta  sú totiž len malé tiché osady ideálne na únik pred civilizáciou. V čase našej návštevy sa mesto, alebo skôr mestečko ešte len zobúdzalo, no v kaviarňach v centre sa to už hemžilo miestnymi. V lokálnej  kaviarni som doplnila kofeín a pokračovali sme v prieskume mesta vrátane  prístavu. Centrum  bolo pekné s typickou chorvátskou architektúrou. Kamenné domy, okenice, malý prístav, kaviarne, malé pekárničky…

Asi po hodine začalo opäť pršať a tak sme sa zastavili na ďalšiu kávu, pri ktorej sme už plánovali, čo ďalej v tomto počasí. Rozhodli sme sa to risknúť a vybrali sme sa na sever ostrova s tým, že ak v tejto časti nebude pršať, vybehneme na neďaleký kopec Sis, z ktorého sa naskytali krásny výhľady na okolie.

2. Turistika na vrch SIS (639 m.n.m)

Sis je vrch na hrebeni Cres, ktorý je zaujímavý pozostatkami pravekej stavby. Práve odtiaľto v minulosti kontrolovali celý Rijecký záliv. Zaujímavosťou je, že kopec Sis napriek svojej výške nie je najvyšším vrchom ostrova. Najvyšším kopcom je  Gorica (648 m) nachádzajúca sa asi 2 km severne. Gorica však nie je veľmi vhodná na túru, keďže naň nevedú žiadne cesty a nenachádzajú sa tam ani vyhliadky.

Túra na Sis sa však určite oplatí. Auto sme zaparkovali na malom parkovisku rovno pod vrcholom. Priamo z parkoviska viedla krátka (cca 1,5 km dlhá), no za to kamenistá trasa s prudším stúpaním priamo až na vrchol. Po pol hodine sa nám naskytli krásne výhľady na Rijecký záliv, ostrov Krk, či samotný ostrov Cres.

3. Ornitologické rezervácie

Okrem pekných výhľadov a historického mestečka nájdete na ostrove aj dve ornitologické rezervácie, ktoré boli zriadené na ochranu a zachovanie hniezdísk vzácneho supa bielohlavého (Gyps fulvus). Ide o rezervácie Podokladi (11 km južne od mestečka Cres) a Kruna (lokalita Beli – Merag).

V Beli bolo zároveň založené jedinečné ekocentrum s útulkom pre zranených vtákov a zaujímavým sprievodným programom. Okolie je pretkané upravenými náučnými chodníkmi.

Naopak more okolo ostrovov Cres a Lošinj bolo v roku 2006 vyhlásené prvým chráneným úsekom mora so zameraním na intenzívnu ochranu kolónie delfínov skákavých (Tursiops truncatus).

Z mini túry na kopec Sis  sme sa už presunuli na juh, keďže našim konečným cieľom bol ďalší ostrov Lošinj. Ostrov Cres a ostrov Lošinj spája most, ktorý sa 2x do dňa otvára, aby uvoľnil cestu lodnej doprave. O 9tej a o 17tej. Je preto fajn si naplánovať po ňom cestu mimo týchto dvoch hodín, nech zbytočne nečakáte…

ČO VIDIEŤ NA OSTROVE LOŠINJ?

1.Mali Lošinj

Náš basecamp na ostrove sa nachádza v meste Mali Lošinj do ktorého prichádzame už okolo druhej poobede. Rýchlo sa ubytovávame a vyberáme sa  9 kilometrov dlhý prieskum jeho okolia.

Mali Lošinj leží v zátoke Augusti (najväčší uzavretej zátoke tejto skupiny ostrovov), na južnej strane zálivu Lošinj. Vďaka svojej polohe sa stal významným námorným, obchodným a dnes aj turistickým centrom. Je to najväčšie ostrovné mesto na Jadrane. Mestečko zdobí nespočetné množstvo prírodných krás i historických pamiatok, ktoré svedčia o jeho búrlivej minulosti. Príkladom je Fontána (dva delfíny skákavé v kamennej škrupine), záhrada liečivých rastlín, lesopark “Čikat”, pamätník Ambroz Haracice (chorvátsky botanik), pamätník Josip Kasmany (svetovo známa operná speváčka, narodená v Mali Lošinj), farský kostol Narodenia Panny Márie a mnoho ďalších.

Kvôli čomu sem ale turisti chodia, sú krásne pláže a zátoky: Bojcic, Kadin, krivica, Pijesak, Borik, Poljana, Suncani Cove, Englezi Cove, Valdarka a Zabodarski, v ktorých si môžete vychutnať kúpanie a odpočinok v tieni borovicových stromov.

2.Hrebeňovka na Televrine (588 m.n.m)

A je tu posledný deň nášho výletu na ostrove Lošinj. Tentokrát sme si naplánovali okružnú túru po severnej časti ostrova  vedúcu cez najvyšší vrch ostrova Televrine (588 m.n.m) nachádzajúci sa v pohorí Osorčica. Krásna cca 15 km dlhá túra s  prudším stúpaním, nádhernými výhľadmi na Jadranské more, súostrovie Lošinj, pohorie Velebit, pobrežie Istrie až po Gorski Kotar, Triglav a ostrovy Rab, Pag a Silba. Počas nášho výletu sme mali šťastie na minimum ľudí ( počet turistov, ktorých sme stretli za celých 15 km bol 0,0000. Tento údaj ale berte s rezervou, keďže my sme ju absolvovali v apríli. V lete môže byť všetko inak). Neviem ako to tu bude v júli, či v auguste, no (nielen)ostrov Lošinj, ale aj ostrov Cres je na túry a bajk úplne ideálny.

Tip: Stiahnite si do mobilu aplikáciu mapy.cz. Po stiahnutí mapy Chorvátska, fungujú aj v offline režime a sú veľmi presné.

Auto sme odparkovali neďaleko Osorščice, ktoré bolo aj našim štartovacím bodom (turistická trasa s označením NER-NIK). Odtiaľ sme sa asi po hodine stúpania po strmej kamenistej ceste, dostali ku kostolíku  Sv. Nikola.

Nasledovala krátka pauza, ešte krátke strmé stúpanie, až sme sa konečne dostali na hrebeň. Odtiaľ  kamenným chodníkom (označený v mapách ako NER-POC-TEL) cez les  sme sa asi po 30 minútach dostali na vrchol. Z vrcholu sme po ďalšej pauze pokračovali po hrebeni cez vrch Kalek (451 m.n.m.) a Križica (343 m.n.m), sme sa dostali k horskej chate Sv. Gavdent.

Chata sa nachádza na severnej strane pohoria Osoršćica, na vrchole Mažovej hory (274 m). Horskú chatu spravuje horolezecký spolok „St. Gavdent ”, a je otvorená od 1. apríla do 1. októbra každý deň, zvyšok roka iba cez víkendy. V ponuke majú zopár jednoduchších jedál a nejaké nápoje. Má ubytovanie pre 16 osôb v spoločnej nocľahárni, terasu s kapacitou 50 miest a salónik pre 20 osôb, pričom ubytovať sa v nej móžu len členovia horolezeckých spolkov. V horskej chate nie je tečúca voda, elektrina je generátorová a toalety sú oddelené od budovy.

Keďže v čase našej návštevy bola zatvorená, dlho sme sa tu nezdržiavali a pokračovali sme ďalej. Naša trasa pokračovala lesom cez Osor a opustenú osadu Tržic naspať k nášmu autu.

Technické údaje trasy:

Dĺžka: 15 km

Prevýšenie: 642 m

Celkový čas: 3:31

MTB DOWNHILL COMPETITION vo Veli Lošinj

Aj tento výlet podobne ako počas nášho výletu v Slovinsku, sme vychytali kvalifikačnú súťaž v MTB downhille, ktorá sa konala asi tak 5 km od nášho ubytka. No nechoď tam 😊 Rovno z turistiky sme sa vybrali ešte trošku povzbudiť dvoch našich jazdcov. Asi na tie súťaže máme šťastie 😊

Ostrov Cres, ani Lošinj nie sú až tak turisticky navštevované ako iné na rozdiel od iných chorvátskych ostrovov.  Osobne si myslím, že je to veľká škoda, pretože určite majú čo ponúknuť. Na druhej strane, možno aj práve preto tu nájdete špecifickú atmosféru, ktorú nikde inde nenájdete. Stráviť tu zopár dní sa určite oplatí.